22
jul
08

Jeppe Brixvold

Fakta Interview Links

Jeppe Brixvold skriver på Krøniken fra den 26. marts til den 8. april 2009.
Du kan skrive på hans blog her.
Jeppe Brixvold

Fakta om Jeppe Brixvold   

Jeppe Brixvold er født i 1968 i Virring, og debuterede med romanen Ja, Daniel i 1990. Jeppe Brixvold har både skrevet romaner, noveller, musik og vandrebogen Hæfte (2000). Forbrydelse og fremgang er hans seneste roman.
Jeppe Brixvold har studeret litteratur ved Århus Universitet og historie ved Trinity College, Dublin. Han har taget Den Danske Filmskoles manuskriptforfatter-uddannelse og underviser på Forfatterskolen. Foruden skønlitteratur skriver Jeppe Brixvold litterær essayistik. Han bor i Sønderho på Fanø.

 

Interview med Jeppe Brixvold
   
Hvorfor har du valgt at sige ja til projektet?
Min mor flyttede til Kolding i 1984, hvor jeg var 16 år og valgte at flytte for mig selv i Randers. Jeg kom der altså kun på besøg, kortvarige, men jeg ved, at hun var vældig glad for byen. Hun døde for et par år siden, i 2003. Jeg håber på at kunne genbesøge hende og mig selv dengang i 80’erne. 
   
Hvad vil du have med hjem efter din tid her i Kolding?
Aner det ikke.
     
Hvordan kender du Kolding? / Hvad er dit forhold til Kolding?
Som beskrevet i 1. Har besøgt byen adskillige gange i 80’erne og 90’erne, men uden at lære den at kende. Nu pludselig mange år efter bor jeg i relativ nærhed, på Fanø, og kunne godt tænke mig at se nærmere på Kolding igen.
     
Hvad synes du selv, du har at give Kolding Krøniken og alle dens læsere?
Jeg kunne tænke mig, at forholdet – og forskellen – imellem 1980’ernes Kolding og nutidens Kolding kunne være interessant for mange. Mange ting, som begyndte dengang, restaureringen af Koldinghus, kunstmuseet Trapholt, har været med til at tegne den profil, Kolding har i dag.
    
Hvem er du? – hvad har du lyst til at fortælle om dig selv?
Ja, i dette tilfælde bliver det jo nærmest noget familiehistorie.
   
Hvad er du glad for selv at læse?
Forskelligt. Poesi. Poetiske romaner. Historievidenskab.
   
Er der en kunstart/kunstværk som betyder meget for dig eller har inspireret dig specielt meget i din skrivning?
James Joyce bliver jeg ved med at vende tilbage til.
    
Hvilke omgivelser skal til for at du har det bedst når du skriver? – en bestemt
stol? – termokanden fyldt med kaffe? – Musik?

Engang røg jeg tonsvis af smøger og drak meget kaffe, men jeg prøver at skrue ned. I hvert fald for smøgerne. Men jeg skriver stadig mest om natten, det har jeg svært ved at ændre på, selv om det er upraktisk. Musik, nogle gange, gerne larmende rockmusik, lige nu Sunburned Hand Of The Man.

 

Få mere at vide om Jeppe Brixvold

www.jeppebrixvold.dk
Jeppe Brixvold egen hjemmeside. 

http://da.wikipedia.org/wiki/Jeppe_Brixvold
Wikipedia-artikel om Jeppe Brixvold. Wikipedia er en encyclopædi skrevet kollektivt af læserne.

http://www.danishliterarymagazine.info/18840029
Engelsksprogede artikel med en anmeldelse af ”Forbrydelse og fremgang”

http://www.litteraturpriser.dk/aut/bj.htm
Alfabetisk oversigt over danske forfattere, der har modtaget litterære anerkendelser eller er biograferet i litteraturhåndbøger.

http://www.dlb.dansklf.dk/iframe.dsp?author=576
Henvisning til to artikler om samtale med Jeppe Brixvold.

http://www.sentura.dk/brixvold_anmeldelse.html
Anmeldelse af Romanen ”Forbrydelse og fremgang”. Romanen som i 2007 blev nomineret til Kritikerprisen

 

 

Foto:

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


