22
jul
08

Louis Jensen

Fakta Interview Links

Louis Jensen skriver på Krøniken fra den 2. til den 13. februar 2009.
Du kan skrive på hans blog her.
Han svarer i den periode, han er på biblioteket.

Louis Jensen

Fakta om Louis Jensen
Louis Jensen (født 1943) debuterede i 1970 som lyriker i tidsskriftet Hvedekorn. Siden da har han slået sit navn fast som en moderne, eventyrlig fortæller med fremragende bøger for børn og voksne i alle aldre. Blandt hans hovedværker er børnebogen Skelettet på hjul og Hundrede historier, 1992, der indleder hans Hundrede Historier-serie for både børn og voksne. For voksne har han blandt andet skrevet romanerne Alma, 2003, og Skomagerbakken, 2006. Louis Jensen er uddannet arkitekt, en baggrund som han bruger flittigt i sit forfatterskab, blandt andet i billedbogen Et hus er et ansigt, 1998

 

Interview med Louis Jensen
Kolding kender jeg især, ligesom de fleste andre danskere, for Ruinen, den restaurerede ruin. Jeg er selv arkitekt og havde som studerende Johan Exner, arkitekten bag restaureringen, som en af mine lærere på arkitektskolen i Århus. Og skolen for design kender jeg også. En af mine døtre gik på skolen, var glad for den og blev bl.a. uddannet der. Selv er jeg kommet på skolen flere gange som gæstelærer og kritiker, kender også flere af lærerne.

Jeg glæder mig til at komme til Kolding og skrive med på Krøniken. Hvad det bliver til, ved jeg ikke, og har heller ikke tænkt over det. Jeg er i gang med andre projekter som indtil nu, disse dage, har krævet min opmærksomhed. Bl.a. en bog, en slags erindring hvor min mor og hendes fem søskende er hovedpersonerne. Det har været en meget spændende og interessant opgave. Desuden har jeg skrevet på en roman, som nu også er færdig. Og i går skrev jeg en lille bitte firkantet historie som blev temmelig god.

Jeg kan godt lide ro, når jeg skriver, men kan skrive under ligegyldigt hvilke omstændigheder. I gamle dage skrev jeg undertiden, mens jeg passede vores børn. Musik generer mig heller ikke, heller ikke græsslåmaskiner eller betonboring eller grus der læsses af eller fyrværkeri eller hunde der gør, men jeg foretrækker ro, ligesom nu hvor jeg kun hører en enkelt vedholdende bogfinke uden for mit arbejdsværelse. Den har med samme intensitet sunget hele foråret og nu også ind i sommeren. Jeg undrer mig over, når den vækker mig om morgenen, hvor stor energi og vedholdenhed den har.

Kaffe! Jeg drikker kaffe når jeg skriver. Jeg har læst at kaffe er sundt. En god oplysning. Jeg skriver når jeg går, når jeg cykler, når jeg kører i bil og før jeg falder i søvn. Jeg lytter til hvad der er på spil inderst i hovedet. Hov! Der kom en sætning! En god ide. Jeg husker den til næste morgen. Er den særlig god står jeg op af sengen og skriver den ned. Det er sjældent. Jeg kan godt lide at sove.

Hvad læser jeg? Alt muligt. Tegneserier, noveller, erindringer, filosofi, litteraturhistorie, om kunst, og sidst blev det Mesteren og Margarita af Mikhail Bulgakov, en meget anbefalelsesværdig roman, og før den en lige så vidunderlig bog: Sanatoriet under timeglasset af den polske forfatter Bruno Schultz, og før ham en herlig sær, uforudsigelig roman af Robert Walser: Røveren.

 

Få mere at vide om Louis Jensen

Forfatterweb for børn og unge
Gennemgang af forfatterskabet, bibliografi med titler af og om forfatteren og links.
(Sitet drives af Dansk BiblioteksCenter, og du har adgang til det fra biblioteket, men enkeltportrætter sælges til private i løssalg)
http://boern.forfatterweb.dk/publish.php?linknavn=jensenLouis

DanishLiterature.info
Indeholder portrætartikel, bibliografi, oversættelser, tekstuddrag, kort biografi og kontaktadresse på engelsk og dansk.
(Sitet er en del af nettidsskriftet Danish Literary Magazine, som drives af den statslige institution Kunstrådet)
http://www.danishliterature.info/2d9000c/Action/002/fid/143/lang/dk

Litteratursiden.dk
Kort biografi, udarbejdet af forfatteren selv, samt anbefaling af romanen Skomagerbakken
(Sitet drives i fællesskab af de danske folkebiblioteker)
http://www.litteratursiden.dk/sw1793.asp
http://www.litteratursiden.dk/sw76682.asp

Danske litteraturpriser
Indeholder blandt andet oplysninger om, hvilke priser forfatteren har modtaget, hans vigtigste værker, samt omtaler af forfatterskabet på tryk og på nettet.
(Sitet drives af bibliotekar Niels Jensen i samarbejde med Boghandlerforeningen)
http://www.litteraturpriser.dk/aut/JL.htm#JLouisJensen

 

Foto: Karin Munk

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


