22
jul
08

Mette Winge

Fakta Fra Mette Winge Links

Mette Winge skriver på Krøniken fra den 4. til den 15. maj 2009.
Du kan skrive på hendes blog her.

Mette WingeFakta om Mette Winge   

 

Mette Winge om at være med i Kolding Krøniken
Hvorfor sagde jeg uden tøven ja tak til at være med i Kolding Krøniken? Fordi jeg kendte noget til Kolding? Nej, for jeg kender kun ganske lidt til byen – har været der et par enkelte gange, men jeg har som tusindvis af andre danskere en flot spanioler som forfader, én af dem fra Koldinghus – ja, i al fald ifølge familiemyten. Men spanske så de ud både min tipoldefar og oldefar på min mødrene side. Og selv om det skulle være løgn og spansk, så har jeg hygget mig ved tanken, og det var en af årsagerne til at jeg sagde ja tak.
   
Jeg selv er nok det, man må kalde et bogmenneske om end ikke en bognørd. Min læserekord var 7 bøger – pigebøger, der hver var på 72 sider – på én dag. Jeg lå i sengen, og hvad kunne man andet end at læse.
    
Biblioteksuddannelsen var en af de få uddannelser, hvor man fik en lille løn, når man var ude i praktik, og den slog lige til til et lejet værelse hos en dejlig dame, der lejede ud til studerende unge piger. Hun tog næsten ikke noget for det. Så jeg blev bibliotekar og gled videre i det kære ‘væsen’ samtidig med at jeg læste videre på universitetet. En disputats blev det også til – den handlede om børnebøger.
    
Min snoede vej er gået gennem Danmarks Biblioteksskole og Danmarks Radio, hvor jeg holdt en chefskanse i ganske mange år, og under hele mit karriereforløb er jeg blevet ved med at læse. I dag anmelder jeg i ‘Politiken’, tidligere har jeg været anmelder ved både ‘Kristeligt Dagblad’ og ‘Berlingske Tidende’. Når man anmelder får man læst en del bøger, som man nok ellers ikke havde fået læst. Meget er skidt, noget er kanel. Der er mange ting, jeg holder af at læse, men der er noget, jeg ikke kan fordrage, og det er de udpenslede voldsskildringer, jeg finder i en række nye både dansk og udenlandske spændingsromaner. Jeg finder dem meningsløse og modbydelige, så selv om der sikkert også er sket blodige og skrækkelige begivenheder i Kolding, så er det ikke mig, som vil pensle dem ud. Måske vil mine kolleger det.

Som tiden er gået, kan jeg først ‘finde på’, når jeg har tændt for pc’en. Sært, for førhen behøvede jeg den ikke, men kunne sidde/gå/ligge og finde på, men nu er det som om jeg skal have pc’ens svage summen for at fantasien bliver aktiveret.
   
Jeg er meget spændt på, hvad vi Kolding-Krønike-forfattere kan præstere. Jeg håber på et finurligt, spændende og godt skrevet værk.

 

Få mere at vide om Mette Winge

Litteratursidens portræt af Mette Winge
Litteratursiden er bibliotekernes netmagasin om skønlitteratur
http://www.litteratursiden.dk/sw1972.asp

Dansk Kvindebiografisk Leksikon
Kvinfo er et landsdækkende informations- og kulturcenter, som formidler kvinde- og
kønsforskningens resultater til et bredt interesseret offentlighed
http://www.kvinfo.dk/side/170/bio/1524/

KVINFOs Ekspertdatabase:
http://www.kvinfo.dk/side/634/action/2/vis/427/

Profil af Mette Winge
DanishLiterature.Info er danske forfatter profiler, præsenteret af det danske kunstråd:
http://www.danishliterature.info/2d9000c/Action/002/fid/63/lang/dk

 

Foto:

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


