22
jul
08

Pablo Llambías

Fakta Interview Links

Pablo Llambías skriver på Krøniken fra den 1. til den 12. september 2008. Du kan skrive på hans blog her. Han svarer i den periode, han er på biblioteket.

Pablo Henrik Llambias
Fakta om Pablo Llambías
Pablo Llambías er født 1964 og debuterede med novellesamlingen Hun har en altan, 1996. Han har siden udgivet en halv snes bøger, senest romanen
Rasende … , 2008. Forfatterskabet er alsidigt og svært at sætte i bås. Det eksperimenterer med genrer og stilistiske virkemidler, med forholdet mellem fiktion og virkelighed, og mellem forfatter og fortæller. Llambías har desuden lavet både film og billedkunst. Han har studeret musik og film, er uddannet cand.phil. fra Det Kgl. Danske Kunstakademi og har undervist i skrivekunst på Forfatterskolen og på Syddansk Universitet, Kolding.

 

Interview med Pablo Llambías
Hvorfor har du valgt at sige ja til projektet?
Jeg har valgt at sige ja til projektet af tre grunde: Fordi jeg generelt er interesseret i historie og tror at jeg kan forholde mig til Koldings historie ud fra denne interesse. Fordi jeg synes, Kolding ligger natursmukt og glæder mig til at udforske det. Fordi jeg er glad for pengene.

Hvad vil du have med hjem efter din tid her i Kolding?
En sjov tid i Kolding med forhåbentlig en god tekst.

Hvordan kender du Kolding? / Hvad er dit forhold til Kolding?
Gennem mit arbejde på Syddansk primært, det er en hyggelig provinsby, men centrum er lidt påvirket af storcentret uden for byen.

Hvad synes du selv, du har at give Kolding Krøniken og alle dens læsere?
En anderledes vinkel til, hvad historieskrivning vil sige.

Hvem er du? – hvad har du lyst til at fortælle om dig selv?
Det ved jeg ikke. Til hvem? Jeg bor i København, fordi det er der mine folks bor. Jeg har læst alle mulige ting, men hvorfor skulle jeg fortælle det, hvem interesserer sig for det? Hvad vil du vide?  in-fo@llambias.info

Hvad er du glad for selv at læse?
Non-fiction prose, men jeg kan også godt lide at skrive prosafiktion, hvis det er skrevet af en digter.

Er der en kunstart/kunstværk som betyder meget for dig eller har inspireret dig specielt meget i din skrivning?
Ja, billedkunst. De første tekster, jeg skrev, var udstillede på væggen efter inspiration af den franske billedkunstner Sophie Calle og den canadiske billedkunstner Stan Douglas.

Hvilke omgivelser skal til for at du har det bedst når du skriver? – en bestemt stol? – termo-kanden fyldt med kaffe? – Musik?
Min egen lejlighed. Omstændigheder: at der ikke er andre i lejligheden, og at jeg har nogle timer, hvor jeg ved, at der ikke kommer nogen. Ellers: et bibliotek. Jeg bruger pt. det kongelige bibliotek i København.

 

Få mere at vide om Pablo Llambías

Forfatterweb
Gennemgang af forfatterskabet, bibliografi med titler af og om forfatteren og links.
(Sitet drives af Dansk BiblioteksCenter, og du har adgang til det fra biblioteket, men enkeltportrætter sælges til private i løssalg)
http://www.forfatterweb.dk/publish.php?linknavn=zllambias00

Potentielle klassikere
Tekster af forfatteren, links til andre af forfatterens tekster på nettet og links til websider med information om forfatter og forfatterskab.
(Sitet drives af det Danske Sprog- og Litteraturselskab (DSL)
http://potklass.dsl.dk/Forfattere/Pablo_Henrik_Llambias

Pablo Llambías hjemmeside
Forfatterens egen hjemmeside med kort præsentationsartikel, om forfatterens egne bøger og sekundærlitteratur, om Llambías aktiviteter og kontaktadresse
http://www.llambias.info

Litteratursiden.dk
Kort biografi, analyser og anbefalinger af flare af forfatterskabets værker, sekundærlitteratur og links.
(Sitet drives i fællesskab af de danske folkebiblioteker)
http://www.litteratursiden.dk/sw471.asp?lsearchdataid=1275695

DanishLiterature.info
Indeholder portrætartikel, bibliografi, oversættelser, tekstuddrag, kort biografi og kontaktadresse på engelsk og dansk.
(Sitet er en del af nettidsskriftet Danish Literary Magazine, som drives af den statslige institution Kunstrådet)
http://www.danishliterature.info/2d9000c/Action/002/fid/121/lang/dk

 

Foto:

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


