22
jul
08

Thorstein Thomsen

Fakta Fra forfatteren Links

Thorstein Thomsen skriver på Krøniken fra den 5. til den 16. januar 2009. Du kan skrive på hans blog her. Han svarer i den periode, han er på biblioteket.
Thorstein Thomsen
Fakta om Thorstein Thomsen
Thorstein Thomsen er født i 1950. Det meste af sit voksenliv har han lavet det, han havde lyst til. Han har heldigvis haft lyst til at skrive en masse bøger. Blandt andet. Han spiller også musik, skriver sangtekster, børnesange, film-manuskripter, og han rejser rundt og optræder for både børn og voksne.
    
Den største del af hans produktion er for børn og unge, men de seneste år har han også skrevet for voksne. Her skal fremhæves Når bare vi har hinanden, Roser til Mor og Han er min bror, – Lyngby-trilogien, som alle tre hænger sammen uden at være en serie.  Den anmelderroste bog Den, der hvisker, lyver (2006) er i år fulgt op af Sne på hendes ansigt, der også har fået meget flotte roser.
   
Familien er det vigtige tema i forfatterskabet, både det for børn og det for voksne. Den uperfekte, men favnende og kærlige familie, til tider de uperfekte, men elskelige enkeltpersoner i familien – Farfar i Fortællinger om Farfars fantastiske hund, moderen, i Roser til Mor, og også de familiemedlemmer, som vi alle kender – de som ikke evner at være i familie med andre.
Thorstein Thomsen er en vidunderlig fortæller. Han skriver om hverdagen med stor varme, men han kan sandelig også være barsk. Han er ikke Danmarks kendteste forfatter, men han er blandt de mest læste, og for voksenlæsere kunne han godt gå hen og blive blandt de mest elskede.

 

Interview med Thorstein Thomsen

Hvorfor har du valgt at sige ja til projektet?
Kolding er en by, jeg godt vil bruge fjorten dage i, specielt da med fri kost og logi og med et så spændende arbejdsprojekt. Jeg har valgt 1958, fordi jeg har været i Kolding i 50’erne pga. min familiemæssige tilknytning til byen.

Hvad vil du have med hjem efter din tid her i Kolding?
Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har allerede en idé til min novelle. Men det kan jo være, jeg kommer hjem med noget helt andet.

Hvordan kender du Kolding? Hvad er dit forhold til byen?
Min far kommer fra Kolding-egnen. Min familie har holdt til dér i flere generationer.
Min oldefar Michelsen havde Hvilested Kro, der lå mellem Harte og Seest. (Den brændte ned, blev opført igen og er ikke mere en almindelig kro.) Her har min svigerfar, der kommer fra Seest, mange gange siddet som dreng på vej hjem fra fodbold og er blevet betjent af min familie. Jeg vil næsten tro min svigerfars far og min oldefar har kendt hinanden. Nu er min datter den enes oldebarn og den andens tipoldebarn.
Min onkel blev for et par år siden begravet på vores familiegravsted på Harte Kirkes kirkegård.
Da min farfar døde blev min farmor efter passende sørgetid gift med en boghandler i Kolding. Jeg har med en vis kunstnerisk frihed skildret dette i de to første kapitler i Den, der hvisker, lyver.
Som musiker og rejsende i litteratur kender jeg til Kolding gennem de mange besøg i byen.

Hvad synes du selv, du har at give Kolding Krøniken og alle dens læsere?
Så langt kan jeg ikke tænke frem i tiden. Jeg må bare gøre mig umage og tage opgaven alvorligt og så håbe på det bedste. Bestillingsopgaver, hvor man binder sig på den her måde, er altid lidt ubehagelige. Så jeg prøver at lade som om, der ingen krav er til mig. Bortset fra mine egne.

Hvem er du? – hvad har du lyst til at fortælle om dig selv?
Hvem jeg er, er vist et for stort spørgsmål at svare på her. Men hvis man vil vide mere om mit arbejde, kan man gå ind på min hjemmeside. Og hvis man ikke har fået nok af mig dér, kan man læse mine bøger. Nok ikke dem alle. Her i foråret rundede jeg bog nummer 100. På litteratursiden.dk anbefaler kvalificerede folk nogle af mine bøger.

Hvad er du glad for selv at læse?
Albert Dam, Per Petterson, Italo Calvino, Selma Lagerlöf, Kazuo Ishiguro, Virginia Woolf, Knud Sønderby er nogle af de favoritter, jeg har i øjeblikket. Jeg keder mig, når jeg læser ”spændende” krimier om massemordere.

Er der en kunstart/kunstværk som betyder meget for dig eller har inspireret dig specielt meget i din skrivning?
Jeg tror, Knut Hamsuns Landstrykere er den bog, som har betydet mest for mit eget forfatterskab. Det har noget med blandingen af mundtlig og litterær stil at gøre. Jeg har et specielt forhold til Soya, fordi han var min nabo gennem hele min barndom og ungdom, og jeg kan virkelig godt lide hans forhold til mennesker og sproget.
Antonionis film Blow Up gjorde et voldsomt indtryk på mig, da jeg var 16 år. Jeg er stadig ikke blevet træt af den. Hvorfor ved jeg ikke rigtigt. Jeg har set den et hav af gange.
Men der er meget, jeg kunne trække frem. Jeg søger (og finder ofte) det, som vi alle søger i kunsten: Noget, der ikke bare er underholdning, noget der rammer os, udvider os og bliver en del af os. Det finder jeg i en del af billedkunsten, litteraturen, musikken, balletten, storytellingen osv.

Hvilke omgivelser skal til for at du har det bedst når du skriver? – en bestemt stol? – termokanden fyldt med kaffe? – Musik?
Jeg arbejder på ikke at arbejde så meget mere. I mange år holdt jeg hverken weekender eller ferier. Bortset fra korte arbejdsferier i storbyer. Jeg har tre hjem: i Nice, i Rørvig og på Østerbro. Jeg har et arbejdsværelse alle tre steder. Det er her, jeg skriver.

Som et kuriosum kan jeg tilføje: Jeg har lige fået udgivet min første novelle. Altså vel at mærke til et voksent publikum. Novelle nummer to bliver til Kolding Krøniken.

Koldingske hilsener fra Thorstein Thomsen

 

Få mere at vide om Thorstein Thomsen:
    
Thorstein Thomsens egen hjemmeside:
http://www.thorsteinthomsen.dk/

Litteratursidens forfatterportræt af Thorstein Thomsen
http://www.litteratursiden.dk/sw6790.asp
På litteratursiden vil man også kunne finde anmeldelser af alle Thorstein Thomsens bøger for voksne.

Forfatterweb – om forfatterskabet for børn
http://boern.forfatterweb.dk/publish.php?linknavn=thomsen00

Bogguide:
http://www.litteraturpriser.dk/aut/tt.htm#TThorsteinThomsen

Bibliografi
http://www.bibliografi.dk/content.php?page=author&value=12870

Anmeldelser:
Den der hvisker lyver:
http://www.dr.dk/Tema/bog06/Bedst2006/10152704.htm
Sne på hendes ansigt:
http://www.rothstein.dk/index.php?p=244#more-244

 

Foto: Robin Skjoldborg

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


