24
jul
08

Simon Fruelund

Fakta Fra forfatteren Links

Simon Fruelund skriver på Krøniken fra den 4. til den 15. august 2008. Du kan skrive til hans blog her. Han svarer i den periode, han er på biblioteket.

Simon Fruelund  
Fakta om Simon Fruelund
Simon Fruelund er født i 1966. Han debuterede i 1997 med novellesamlingen Mælk. Efterfølgende har han udgivet endnu en novellesamling Planer for sommeren (2002) og senest Borgerligt tusmørke (2006), der er et lille værk med små fortællinger fra et dansk forstadsmiljø. Stilen er som i novellerne kort, og menneskene skildres knivskarpt og indsigtsfuldt. Sideløbende med sit forfatterskab har Fruelund i årene 1997-2006 arbejdet som redaktør på forlaget Gyldendal.

 

Simon Fruelund om at deltage i Kolding Krøniken
Jeg sagde straks ja da jeg fik invitationen til at medvirke i Kolding Krøniken. Det gjorde jeg dels fordi jeg synes det lød som et forfriskende anderledes projekt, dels fordi jeg sidste år i forbindelse med en studiekreds stiftede bekendtskab med Kolding Bibliotek og fik et meget positivt indtryk at det arbejde de gør for at formidle litteraturen.
Jeg skriver ikke historiske romaner, men er alligevel interesseret i det stof og de historier historien rummer. Min seneste roman, Borgerligt tusmørke fra 2006, tager udgangspunkt i et bestemt kvarter i en forstad til København og giver bl.a. et lodret rids af stedets historie fra jægerstenalder til omkring 1970.
Når Kolding Krøniken beder os forfattere tage udgangspunkt i en bestemt lokalitet på et bestemt tidspunkt og samtidig giver os stort råderum hvad angår måden vi angriber opgaven på, så synes jeg at det er både konkret og frit nok til at være tillokkende. Jeg glæder mig i hvert fald.

 

Få mere at vide om Simon Fruelund

Litteratursidens forfatterportræt af Simon Fruelund
Med biografi og bibliografi.
http://www.litteratursiden.dk/sw31559.asp

En anmeldelse af forfatterens nyeste bog i det litterære webmagasin Litteraturnu.dk
En proffesionel anmeldelse af bogen Borgerligt tusmørke.
http://www.litteraturnu.dk/univers.php?action=read&id=537

Borgerligt tusmørke anbefalet af læser til læser i Bogrummet.dk
Her er forskellige anbefalinger fra læserne af forfatterens nyeste roman
http://www.bogrummet.dk/ind.asp?visanm=1510

Interview med Simon Fruelund i dagbladet Information
Et interview om forfatteren og bogen Borgerligt Tusmørke fra 09.08.2006.
http://www.information.dk/127668

Artikel om Simon Fruelund i magasinet Sentura
Interview i forbindelse med Borgerligt tusmørke, fra 2006
http://www.sentura.dk/simon_fruelund_interview.html

 

Foto: Marianne Grøndahl

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


