19
maj
09

Marianne Gade

Fakta Interview Links

Marianne Gade skriver på Krøniken fra den 2. til den 12. juni 2009. Du kan skrive kommentarer og ideer til hende her

Marianne GadeFakta om Marianne Gade

Marianne Gade har gode forudsætninger for at skrive om Kolding. Hun har boet på Kolding-egnen siden 1974, de første år i Ødis, siden i Kolding, hvor hun har arbejdet som forfatter, storyteller, foredragsholder og bibliotekar.

Det er nu eller aldrig, sagde Marianne Gade, og så begyndte hun at skrive bøger. Året var 1981. Marianne Gade arbejdede som bibliotekar og havde netop født tvillinger, de yngste af hendes børneflok på fem børn. 

Det er gennem årene blevet til et varieret og rost forfatterskab. Hun lagde ud med at skrive børnebøger, men i 1998 kom den første voksenroman “Frost på udsatte steder”. Siden kom “Ventetid” i 2000, efterfulgt af mail-romanen “Orkanen fra Hillerød” i samarbejde med Kirsten Holst i 2007. Samtidig begyndte børnebøgerne igen at melde sig, og det blev til den prisbelønnede fantasyserie om pigen Disa, som er udkommet fra 2007. 

Marianne Gade har været bibliotekar på Kolding Bibliotek siden 1974, men valgte i 2006 at blive forfatter på heltid samtidig med virksomheden som foredragsholder, klummeskriver og styryteller for virksomheder og institutioner.

 

Interview med Marianne Gade

1. Hvorfor har du valgt at sige ja til projektet?
Jeg sagde uden tøven ja til projektet, fordi det er en udfordring at få stillet en mere eller mindre bunden opgave – ikke mindst i en så nytænkende sammenhæng. 
 
2. Hvad vil du have med hjem efter din tid her i Kolding?
Jeg ved ikke på forhånd, hvad jeg vil få med hjem – det vil komme an på hvad de besøgende kommer med af idéer og historier. Kolding kender jeg jo i forvejen.
 
3. Hvordan kender du Kolding? / Hvad er dit forhold til Kolding? 
Jeg har arbejdet  i Kolding siden 1974 og boet i byen siden 1980. Jeg har været glad for byen fra første færd og har altid syntes, at det var det helt rigtige sted for mine 5 børn at vokse op. Kolding har den rigtige størrelse, man mærker, at det altid har været en rig by. Der er overskud til mange kulturelle aktiviteter og en generel interesse for kunst og kultur. Kolding er en by, der tager godt imod én!
 
4.Hvad synes du selv, du har at give Kolding Krøniken og alle dens læsere?
Måske først og fremmest min kærlighed til byen og den omgivende natur. Min opgave er at føre krøniken op til nutiden, det håber jeg at kunne gøre, så læserne vil kunne genkende byen og noget af sig selv.     
 
5. Hvem er du? – hvad har du lyst til at fortælle om dig selv? 
Jeg er et menneske med stor nysgerrighed og stor livslyst. Jeg skriver hver dag året igennem og forholder mig til min tid. Men først og fremmest til det, som interesserer mig, der er meget, jeg ikke har blik for.
 
6.Hvad er du glad for selv at læse?  
 I lang tid har jeg været allermest glad for at læse islandsk litteratur, både den gamle og den nyere. Det hænger utvivlsomt sammen med mine genfundne islandske aner, men jeg tror dog, at de fleste skandinaver vil kunne opnå samme følelse. Man genkender noget fundamentalt, når man for eksempel læser Salka Valka af Laxness, Djvæleøen af  Einar Karason eller Stormland af Halgrímur Helgason. Man bliver mere og mere sig selv under læsningen, og det er dog noget!
 
7. Er der en kunstart/kunstværk som betyder meget for dig eller har inspireret dig specielt meget i din skrivning? 
Den seneste inspiration jeg har modtaget stammer fra Erling Jepsens roman Kunsten at græde i kor. Han har virkelig formået at skildre den afmagt, som børn og unge tidligere kunne føle, når de var havnet i forældrenes og myndighedernes magt. Formen, han har brugt, erindringfiktion, er ideel til at komme helt tæt på og samtidig være totalt ubundet af virkeligheden.
 
8. Hvilke omgivelser skal til for at du har det bedst når du skriver? – en bestemt stol? – termokanden fyldt med kaffe? – Musik? 
En god arbejdsstol er et must. Og kaffe. Mere for vanens skyld end for virkningens. Jeg drikker altid kun én kop, og den når at blive kold, inden den er drukket op. Ellers kan jeg skrive overalt, bilder jeg mig ind i hvert fald. Jeg er i stand til at lukke alt ude, når jeg skriver.
 
 
Her er lidt om mig selv: I øvrigt vil jeg henvise til min hjemmeside www.mariannegade.dk
 
Jeg er født i 1945 og opvokset i Sæby i Vendsyssel. Jeg har drømt om at skrive lige fra jeg var barn, men kom dog først i gang med at skrive som 36-årig efter vore tvillingers fødsel. Ting tager tid, har jeg erfaret. Og der går så frygtelig megen tid med at leve. Uddannelsen skal i hus, (bibliotekar), kæresten findes, den rigtige! Så kommer børnene. Fem for mit vedkommende. Et jævnt og muntert virksomt liv på jord, ja, og sikke et liv! Nu har jeg sagt farvel til lønarbejdet og er i den ideelle situation, at jeg kan bruge al min tid på at skrive. Og rejse. Og opleve, at nye døre åbner sig mod nye verdener, befolket af personer, der insisterer på at optræde i romaner

 

Få mere at vide om Marianne Gade

Marianne Gades egen hjemmeside
http://www.mariannegade.dk/index.asp

Litteratursidens side om Marianne Gade
http://www.litteratursiden.dk/forfattere/marianne-gade

 

Foto: David Bering PF

Forfatter oversigt

Simon Fruelund
Skriver om 1908 i august 2008

Pablo Llambías
Skriver om 1918 i september 2008

Maria Helleberg
Skriver om 1928 i oktober 2008

Merete Pryds Helle
Skriver om 1938 i november 2008

Lars Frost
Skriver om 1948 i december 2008

Thorstein Thomsen
Skriver om 1958 i januar 2009

Louis Jensen
Skriver om 1968 i februar 2009

Gretelise Holm
Skriver om 1978 i marts 2009

Jeppe Brixvold
Skriver om 1988 i april 2009

Mette Winge
Skriver om 1998 i maj 2009

Marianne Gade
Skriver om 2008 i juni 2009


